Sunday 4 November 2012

KEPENTINGAN SENI VISUAL KEPADA KANAK-KANAK



PERKEMBANGAN SENI KANAK-KANAK

1.1 KANAK-KANAK DAN SENI VISUAL

Kanak-kanak dilahirkan dengan mempunyai sifat yang dinamik serta
berkembang mengikut fitrah semula jadi proses tumbesaran
mereka. Hasil kerja seni visual yang dihasilkan berfungsi sebagai
alat komunikasi dan merupakan refleksi pemikiran kanakkanak.

1.2 KEPENTINGAN PENGAJARAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL KEPADA KANAK-KANAK

(a) Aspek Kognitif

Penganjuran aktiviti seni visual yang tersusun dan terancang dapat
melahirkan kanak-kanak yang mempunyai keupayaan
menyelesaikan masalah serta mampu membuat penilaian dan bijak
membuat keputusan.

(b) Aspek Fizikal

Penggunaan alat dan bahan memberikan satu bentuk latihan berkesan kepada otot tangan (psychomotor) dan koordinasi tangan serta mata.
(c) Aspek Kreativiti

Latihan dan projek yang bersifat terbuka dapat membantu murid
untuk mengembangkan aspek kreativiti mereka. Aktiviti dan projek
di dalam pendidikan seni visual mengutamakan proses, berbanding
dengan hasilan akhir.
(d) Aspek Persepsi

murid boleh mempertingkatkan dan menajamkan penggunaan
pancaindera dan deria melalui proses penghasilan dan hasilan seni,
produk dan objek yang terdapat di sekeliling mereka.

(e) Aspek Sosial dan Emosi

Murid boleh berinteraksi dan meningkatkan keupayaan bersosial
selain meningkatkan keyakinan diri. Mata pelajaran pendidikan seni
juga menganjurkan semangat bekerjasama di dalam aktiviti
berkumpulan yang dibentuk.

1.3 KANAK-KANAK DAN SENI LUKIS

(a) Melukis sebagai Medium Komunikasi

Lukisan merupakan bentuk komunikasi awal kanak-kanak sebelum
mereka berupaya untuk bertutur. Ianya dijadikan alat perhubungan
yang berkesan untuk berinteraksi.

(b) Melukis sebagai Cara Mencapai Kepuasan Diri

Melukis merupakan aktiviti yang mampu memberikan kepuasan
kepada kanak-kanak. Melalui lukisan, kanak-kanak dapat
meluahkan perasaan dan emosi selain dapat membina kekuatan
otot. Aktiviti sebegini juga dapat membantu menajamkan daya intuisi
kanak-kanak.

(c) Melukis untuk Meningkatkan Daya Penguasaan Kendiri (Self
Esteem)


Aktiviti melukis dapat memberikan kepuasan kepada kanak-kanak
dalam meluahkan apa yang dilihat lalu dipindahkan semula dalam bentuk dan rupa imej yang unik mengikut tahap pemahaman mereka. Melalui aktiviti melukis, kanak-kanak dapat meningkatkan daya sensitiviti pancaindera.

27 comments:

  1. Quite nice,my kids are interested with your blog. It seems interesting and I like the background song bcoz it gives me a fully relaxing mood to read your blog.

    ReplyDelete
  2. Saya sangat suka pendidikan seni visual tetapi tidak berpeluang mempelajarinya. Tq untuk perkongsian ilmu anda.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsian cikgu.

    ReplyDelete
  4. Bagus! Maklumat yang jelas...

    ReplyDelete
  5. Blog cikgu sangat unik. Terus berusaha!

    ReplyDelete
  6. Terima atas maklumat yang dikongsi.

    ReplyDelete
  7. Mengikuti blog anda telah menambahkan ilmu pengetahuan saya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  8. Cikgu Tan,lukisan ini sangat cantik dan menarik!Boleh ajar saya?

    ReplyDelete
  9. Good info. My daughter pun sangat suka melukis.. habis dinding rumah pun dia lukis.. sabar je la..

    ReplyDelete
  10. Nota yang baik untuk murid-murid. Terima kasih atas perkongsian ilmu cikgu. Blog cikgu amat cantik dan menarik. Tahniah cikgu :)

    ReplyDelete
  11. Nota yang jelas.

    ReplyDelete
  12. thanks for give the good notes.

    ReplyDelete
  13. Nota dan penerangan yang lengkap, sangat bagus!

    ReplyDelete